Follow

mandag den 9. januar 2017

Kaptajn hat.

Designet af
Lene Vilstrup Nielsen.


Jeg lagde et billede op på facebook, af en kaptajn hat jeg havde hæklet i frihånd til min kæreste. Mange efterspurgte en opskrift på den, og den har jeg nu langt om længe fået skrevet ned og ren!👏😃 




Så giv den endelig gas. Hvis der lægges billede op på nettet, skal der linkes til opskriften. 
Opskriften er, ligesom juleglasbrikkerne, min egen 😄💓
Størrelses mæssigt er denne hæklet efter at skulle være lidt større i toppen end min studenterhue.
Den kom til at passe mig, altså blev for lille til min kæreste (heldigvis kun mening den skulle stå til pynt) så må være en nr. 55 i hue (studenterhue). For at gøre den større kan man enten gå 0,5 – 1,0 nål størrelse op. Samt udvide 1-2 runder mere end i opskriften. 


Det skal du bruge.
Nål 4,5 og nål 4.
Sy nål
2 knapper (diameter 12mm)
Bomuld 8/4
1 nøgle marineblå, 1 nøgle hvid,
rest gul, brun og sort.


Fm = Fastmaske
Lm = luftmaske
Km = Kædemaske
Udvid = 2fm i samme maske.
Indtag = 2fm hækles sammen.


Toppen (hvid)
Hækles med dobbeltgarn (2 tråde)
Start med magisk ring med 8fm på nål 4,5.
1. omg. Udvid i hver maske (16m)
2-3. omg. 1 fm i hver m (16m)
4. omg. Udvid i hver m (32m)
5-6. omg. 1 fm i hver m (32m)
7. omg. *1fm, udvid* runden ud (48m)
8-11. omg. 1 fm i hver m (48m)
12. omg. *1fm, udvid* runden ud (72m)
13-16. omg. 1 fm i hver m (72m)
17. omg. *2fm, udvid* runden ud (96m)
18-21. omg. 1 fm i hver m (96m)
22. omg. *udvid, 3fm* runden ud (120m)
23-28. omg. 1fm i hver m (120m)
29. omg. *4fm, indtag* runden ud (100m)
30-35. omg. 1fm i hver m (100m)
Skrift til farven marineblå og gå ned til nål str. 4
37-40. omg. 1fm hver m (100m)

Skygge (marineblå)
Hækles med dobbeltgarn (2 tråde)
47lm i nål str. 4.
Hver række vendes med 1 lm.
1. række. Start i 2lm fra nål, hækl fm til der er 2 lm tilbage, spring 1 lm over og hækl fm i den sidste (45m)
2-10. række. Spring 1. m over, hækl fm til der er 2 m tilbage, spring 1 m over, fm i den sidste. (27m)
11. række. 4km, 19fm, vend (19m)
12. række. Spring 1 m over, hækl til 2 tilbage, spring 1 m over, fm i sidste. Hæft (17m)



Tilbehør består af knapper, ”stormrem”, emblem/kokade med anker.

Knap (gul)
Hækles med 1 tråd.
Magisk ring med 4fm nål 1,25.
2. omg. *udvid* runden ud (8m)
3. omg. *1fm, udvid* runden ud (12m)
4. omg. 12 fm i bagerste maskeled (12m)
5-6. omg. 12 fm i hver m (12m)
Den passer med en knap på 12mm i diameter som et beslag.

Båndet hækles i samme garn på samme nål.
Hækles med 1 tråd.
1. række. 11. lm, km i 11. lm. Fortsæt med 100lm, km i d. 11. lm fra nål. Hækl tilbage med 90 lm. Km i den 11. lm fra 1. række.
Således der er et bånd med 2 ringe i hver ende, begge a 10. lm.

Emblem hækles efter diagrammet. Vendes med 1 lm hver gang. 
Hækles med 1 tråd.
(sort) 11. lm start i 2, fra nål (10m)
1. række. 10 fm, vend.
2. række. Udvid, 1fm, (skift til gul) 10fm, (skift sort) 1fm, udvid, vend.
3. række. Udvid, 1fm, (skift gul) 12fm, (skift sort) 1fm, udvid, vend.
4. række. Udvid, 1fm, (skift gul) 2fm, (skift sort) 3fm, (skift gul) 2fm,
(skift sort) 1fm, (skift brun) 1fm, (skift sort) 1fm, (skift gul) 2fm, (skift sort) 1fm, udvid, vend.
5-23. række. Fortsæt ved at følge diagram. Slut af med km og hæft.



Hvis det bliver for meget farveskift, så kan man lade den brune farve udeblive så man kun har anker uden reb i emblemet. Hvis man ønsker en skrevet forklaring på række 5-23 så skriv det i kommentar.

Montering.
Skyggen hækles fast på midten af fronten. Bagsiden er der hvor farveskift er tydeligt. 
Du kan med fordel finde midten og holde skyggen fast med knappenåle. 
Hækles på vrangsiden med fm. Start i hjørnet og hækl skyggen fast, fortsæt en runde fm på selve huen så der hækles hele vejen rundt, samt en enkelt gang på selve skyggen.

Knappen syes på 6. m fra skyggens hjørne på begge sider, 2 række fra bunden.
Båndet sættes rund om knappen og ”Knapbeslaget” syes fast.


Emblemet syes fast med garn.
Efter montering klippes et styk pap i størrelsen til toppen af hatten. Mit målte 19 cm i diameter.
Hatten vaskes i hånden og lad tørre med papcirklen inde i hattens top for at holde formen. 

Min tørrede ved at ligge på et klæde med ”bunden i vejret” så den lå og tørrede på selve toppen 😄

Har du spørgsmål skal du være velkommen, du må også hjertens gerne lægge en kommentar 😊💓
Opskriften har jeg selv kreeret, så hvis du lægger et billede op på nettet, vil jeg meget gerne have link over til min side. Opskriften skal der linkes til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hej.
Kunne du lide mit indlæg?
Smid endelig en kommentar :-)