Follow

tirsdag den 24. januar 2017

Lyskugle' Vilstrup' 9cm

Designet af
Lene Vilstrup Nielsen.

Så er der endnu en opskrift klar! ’ Denne gang er det en mindre udgave af lyskuglen. Den store finder du opskrift her som måler 15 cm, den her måler ca 9 cm.
Samme stil, stadig min helt egen opskrift og eget design
😊





Videoguide længere nede . God fornøjelse! 😊

Husk at linke til denne side hvis billede lægges op i de sociale medier eller andre steder på nettet. Min egen opskrift, mit eget design!

Det skal du bruge:
Nål str. 1,5
Bomuld 8/4 i ønsket farve
Ballon (rund)
Trælim
Lm = Luftmaske
Fm = fastmaske
Km = kædemaske
Hstgm = halvstangmaske
Stgm = stangmaske
Lmb = Luftmaskebue

Start med 10 lm. Lav en km i første for at lave en ring

1. omg. 2lm, 15hstgm i ringen, km i 2. lm.

2. omg. *fm, 7lm, spring 1 maske over, fm* runden ud. Slut med km i først fm. (8 lmb)

3. omg. 3km i første 3lm, fm, 4lm, 3stgm i samme m, 2lm, *4stgm i samme m øverst i lmb, 2lm* runden ud. Slut med km.

4. omg. 4lm, 3stgm sammen, 8lm, *4stgm sammen, 8lm* runden ud. Slut med km i 4.lm.


5. omg. 6lm, stgm i samme m, 4lm, (stgm, 4lm, stgm) i lmb, 2lm, *stgm i stgm-samling, 3lm, stgm i samme stgm-samling, 4lm, (stgm, 4lm, stgm) i lmb, 2lm* runden ud. Slut med km i 3.lm


6. omg. fm i 2.lm, 7lm, stgm i samme m, 5lm, 2stgm sammen i 2.lmb, 5lm, *(stgm, 3lm, stgm) i 2.lm af lmb, 5lm, 2stgm sammen i 2.lmb, 5lm* runden ud. Slut med km i 4.lm. 

7. omg. 4lm, 5stgm i lmb, 5lm, hstgm i stgm, 5lm, *6stgm i lmb, 5lm, hstgm i stgm, 5lm* runden ud.
Slut med km i 4.lm.


8. omg.
7lm, stgm 6. stgm, 2lm, stgm i lmb, lm, stgm i lmb, 2lm, spring m over, *stgm, 4lm, stgm i 6.stgm, 2lm, stgm i lmb, lm, stgm i næste lmb, 2lm, spring m over*, runden ud.
Slut med km i 3. lm.


9. omg.
*(fm, 4lm, fm) i lmb, 2lm, fm i næste lmb, 3lm, fm mellem stgm, 3lm, fm i næste lmb, 2lm*, runden ud.
Slut med km i fm.




Bryd ikke garnet på nr. to du laver.


Montering:

Stykkerne lægges overfor hinanden så de er identiske, altså ens lmb’er overfor hinanden. Hækles ret mod ret. Kan også hækles vrang mod vrang, men synes ret mod ret giver det pæneste resultat. Hækl fm i første lmb på stk. 1, 1lm, fm i samme lmb på stk. 2. Fortsæt hele vejen rundt, efterlad et hul til at vende kuglen med.
Vend kuglen og luk hullet på samme måde. Fm, lm, fm.


Når kuglen er monteret så skal den afstives, og det kan du her se hvordan du gør.


Videoguiden skulle gerne være med til lige at hjælpe dig på vej 😃





Så er der ikke mere at sige end giv den gas!
Rigtig god fornøjelse, lad mig endelig høre om du kunne lide opskriften, du kan smide en kommentar!
😄💓

Har du spørgsmål er du også velkommen, jeg hjælper gerne! 😗

19 kommentarer:

  1. Hej omg nr 5 kan jeg slet ikke få til at passe 🙁 Syntes det er svært at se hvad du gør i videoen kan vil gerne kunne se foran når du hækler 😊 Mvh Susanne

    SvarSlet
  2. Hej Susanne.
    Beklager meget jeg har opdaget en fejl i omgang 5. Retter den lige med det samme! :-)
    Skal jeg huske fremover, har aldrig brugt at lave videoer, kun de to her til lyskuglerne fordi det blev anmodet :-) '

    5. omg. 6lm, stgm i samme m, 4lm, (stgm, 4lm, stgm) i lmb, 2lm, *stgm i stgm-samlingen, 3lm, stgm i samme stgm-samling, 4 lm, (stgm, 4lm, stgm) i lmb, 2lm* runden ud. Slut med km i 3. lm.

    SvarSlet
  3. Tak 😊 Ellers er det fint med video. 😊Og en fin blog

    SvarSlet
  4. Hej. Er igang med din fine kugle. Omgang 5 driller mig. Forstår ikke helt de 2 lm før db stgm og 4 lm efter. I min verden bliver de ikke ens før og efter. Ville gerne kunne sende et billede med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heller ikke meningen at de skal være helt ens før og efter de to stgm (ikke Db-stgm) :-)

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Hvor længe skal de tørre på ballonen før den sprænges og fjernes ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bagekonen.

      Jeg plejer have den hængende et døgnstid.
      Men mærk efter, den skal være helt tør. Hellere hænge 2 dage fremfor at starte forfra :-)

      Slet
  8. Flot lamper �� men hvad bruger du til at stive med ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke.

      Tusind Tak! Jeg bruger en blanding af vand og trælim. Du kan se en guide her https://vilstrupsunivers.blogspot.dk/p/blog-page.html. Det er 1 - 1 vand/trælim :-) Håber det hjælper :-)
      Rigtig god dag :-)

      Slet
  9. Hej! Jeg kan slet, slet ikke forstå omgang nummer 6, og jeg kan ikke se på videoen hvad du gør.
    Håber du kan hjælpe med lidt afklaring! Betyder "2. lmb" 2. luftmaskebue? Og i så fald, betyder det så at man skal springe en bue over?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sarah.

      Ja der betyder 2. Luftmaskebue, og ja du skal springe en over. Tror måske du kan se det på billedet :)

      Slet
  10. Hejsa :)
    Hvordan sættet du lyskæden fast indeni?
    Hilsen Marianne

    SvarSlet
  11. Jeg synes, det er en rigtig flot lyskugle, du har designet.. og jeg vil rigtig gerne hækle den men får problemer efter 5. omgang.. altså fra 6. omgang. Det med 2. luftbuemaske og 2. lm i lbm forvirrer mig ?Og i 7. omgang ... halvstangmaske i stangmaske ? jeg har taget et foto af mit resultat, men kan ikke sende det...

    SvarSlet
  12. Hejsa. Elsker dine lyskugler. Men har virkelig svært ved at se hvor/hvilke masker, du fører nålen igennem i omg.6. Kan du forklare/vise hvilken måske du præcis sætter nålen i, nå du beskriver "*(stgm, 3lm, stgm) i 2.lm af lmb"?

    SvarSlet
  13. Hej kunne det tænkes at det kunne gå langsommere og du snakkede i mellem tiden hvad du gør jeg er ikke så hurtig

    SvarSlet
  14. Super fin! Opskriften kunne godt bruge lidt finpudsning, men billederne hjælper.

    SvarSlet

Hej.
Kunne du lide mit indlæg?
Smid endelig en kommentar :-)